Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr Magdalena Sztandara

dr Magdalena Sztandara

Katedra Antropologii Społeczno-Kulturowej

Telefon: 12 663 14 89

E-mail: magdalena.sztandara@uj.edu.pl

 

 

 

Studia magisterskie w zakresie etnologii i doktorskie w zakresie historii kultury ukończyła na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracowała w Katedrze Kulturoznawstwa i Folklorystyki Uniwersytetu Opolskiego (2005-2014) oraz w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu (2007-2011). Realizowała liczne projekty performatywno-etnograficzne we współpracy z Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatrem Ludowym w Krakowie oraz Akademią Teatralną w Krakowie. Prowadziła warsztaty w ramach etnografii performatywnej w Krakowie, Opolu, Reykjaviku oraz Belgradzie. Przebywała na stażach naukowo-badawczych w Swansea, Belgradzie, Nowym Sadzie i Zagrzebiu. Stypendystka Fundacji Lanckorońskich, Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego oraz programu NAWA. Prowadzi badania etnograficzne nad nieposłuszeństwami i nielojalnością w przestrzeni post(-jugosłowiańskiej), sprawiedliwością naprawczą oraz aktywizmem i ruchami społecznymi. Była współredaktorką serii wydawniczej „Stromata Anthropologica” oraz czasopisma Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego „Prace Etnograficzne”.

  • Etnografia performatywna
  • Etnografia feministyczna
  • Metodologia badań etnograficznych
  • Antropologia wizualna

Projekty badawcze

Społeczno-prawna sprawiedliwość kobiet. Analiza kobiecych kręgów; numer projektu: 2019/33/B/HS5/02863; kierownik: dr Lidia Rodak; jednostka prowadząca: Uniwersytet Śląski w Katowicach; źródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki, Opus 18; rola: główny wykonawca, autorka artykułów i współautorka raportu; okres realizacji: listopad 2020 – marzec 2022

Zmityzowane wersje (nie-)etnicznych obcych w przedstawieniach wizualnych XX i XXI wieku. Analiza prasy i druków ulotnych; numer projektu: 0139/NPRH2/H12/81/2012; kierownik: dr hab. Dagnosław Demski, prof. IAE PAN; jednostka prowadząca: Instytut Etnologii i Archeologii Polskiej Akademii Nauk; źródło finansowania: Narodowy Program Rozwoju Humanistyki 2012; rola: redaktorka, autorka artykułów; okres realizacji: 2012 – 2015

Aktywizm polityczny i starość. Od praw obywatelskich do zaangażowania obywatelskiego starszego pokolenia, Serbia; luty-sierpień 2022; NAWA: Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej

Dwelling in Temporariness? Displacement, Emplacement and Belonging among Post-War Migrants in Serbia: Serbia; lipiec-wrzesień 2016, lipiec-październik 2017; BUWiM

Balkan’s herstory. Disobedience and dissensus in public space, Serbia: lipiec 2013 - styczeń 2014, lipiec-wrzesień 2015, lipiec-wrzesień 2016, lipiec-październik 2017, luty-lipiec 2019; Chorwacja: luty 2018; Visegrad Post-Graduate Scholarship; BUWiM; Stypendium badawcze Instytutu Etnologii i Folklorystyki w Zagrzebiu

Projekty etnograficzno-performatywne

Islandia, Reykjavik. Projekt: „Odwaga jest kobietą” [wspólnie z Ivaną Indjin]. Współpraca: Bjarkarhlíð, Gröndalshús, Iðnó (marzec 2018; styczeń 2019)

Polska, Opole: warsztaty z seniorami „Teatrowni” Stowarzyszenia Kochanowski [wspólnie z Ivaną Inđjin] (listopad 2014)

Polska, Kraków: warsztaty z seniorami „Spółdzielni teatralnej” przy Teatrze Ludowym w Krakowie [wspólnie z Ivaną Inđjin] (marzec 2016)

Projekty dydaktyczne i warsztaty

Starzenie się w przestrzeniach miejskich. Praktyczne uczenie antropologii; Minigrant dydaktyczno-edukacyjny POB Heritage „Mobilność: kursy i wymiana” (marzec – październik 2022)

Laboratorium etnograficzno-performatywne „Pobuna u toku”; Belgrad (luty – maj 2019)

Laboratorium etnograficzno-performatywne „Życiorysy Nowej Huty”; współpraca przy spektaklu teatralnym „Tożsamość Wila” w reżyserii Gabrieli Muskały: Teatr Ludowy w Krakowie (październik 2016 – czerwiec 2017)

Laboratorium teatralno-etnograficzne „Męskość. Interwencje” [współpraca: prof. Grzegorz Niziołek, Akademia Teatralna w Krakowie] (październik 2017 – czerwiec 2018)

Prace zwarte

Fotografia etnograficzna i „etnograficzność” fotografii. Studium z historii myśli etnologicznej i fotografii II poł. XIX i I poł. XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006, ss. 227.

Artykuły

We are fed up…being research objects!” Negotiating identities and solidarities in the militant ethnography, ‘Human Affairs’ 2021, vol. 31(3), pp. 262-275.

Dramatizing Ethnographic Fieldwork. Collaborative Laboratory and the Act of Intervening, [co-author: Grzegorz Niziołek], ‘Teaching Anthropology. Journal of the Royal Anthropological Institute’ 2020, Vol. 9, No. 2, pp. 17-27.

Expired places and forgotten people: Spatial and temporal practices of Military Homeless People in Serbia, ‘Time & Society’ 2020, Vol. 29(3), pp. 772-793.

To be unworthy of national stage. Women’s disobedience as performative practices, ‘Glasnik Etnografskog instituta SANU’ 2018, LXVI (2), pp. 347-366.

Ethnographers’ Self-Depiction in the Photographs from the Field. The Example of Post-War Ethnology in Poland [Zbigniew Libera]. In The Multi-mediatized Other. The Construction of Reality in East-Central Europe, 1945-1980, (eds.) D.Demski, A.Kassabova, I.Sz.Kristof, L.Laineste, K.Baraniecka-Olszewska, 2017, Budapest: l’Harmattan, pp. 140-169.

A Women’s Performative Calendar as a Strategy for Dealing with ‘Absence’, “Ethnologia Balcanica” 2016, Vol. 19, pp. 175-187.

Był piękny i słoneczny dzień… O “wyciszanych” narracjach mieszkańców Sarajewa [It was a nice and sunny day...On the suppressed narratives of Sarajevo’s residents], „Journal of Urban Ethnology” 2016, Vol. 14, s. 45-63.

„A women from a newspaper”: a new face of ideology and old habits, [w:] War Matters: constructing images of the other (1930s to 1950s), red. D. Demski, L. Laineste, K. Baraniecka-Olszewska, Budapest: L’Harmattan 2015, pp. 390-409.

Brakujące światy. Miasto z perspektywy kobiet…[The missing worlds. A city from the women’s perspective], „Journal of Urban Ethnology” 2014, nr 12, s. 85-103.

„Jak zwykle jedenastego kobiety nie mogą spać. Demonstracje, demonstracje...”, [w:] Bałkany performatywne. Rytuał – dramat – sztuka w przestrzeni publicznej, red. M. Sztandara, G. Injac, W. Kuligowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013, s. 115-126.

Antropologia w stanie wyjątkowym, Sympozjum SAS PTS, Warszawa, 27-28 września 2021, prezentacja: Jeden krok w tył, dwa kroki naprzód: wytwarzanie wiedzy i solidarność w „zatłoczonych” terenach

IUAES 2020 Congress Šibenik, Croatia, March 9-14 2021, prezentacja: Back and Forth: Knowledge Production and Methodological Dilemmas in the Crowded Fields

Strategie angażujące w przestrzeni sztuk performatywnych. Metodologia badań, mapowanie, etyka, demokracja; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; 9-10 czerwca, 2021, prezentacja: „Mamy dość bycia obiektami badawczymi”. Zaangażowanie i solidarność w antropologii

International Conference: Women Scholars and Scientists in Society; Institute of Ethnography SASA & UNESCO, Serbia, Belgrad, 11-13 lutego, 2020, prezentacja: Engaging in the Field: Multiple Positions, Identities and Action

IUAES 2019 Inter-Congress “World Solidarities”; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Pozaniu, Polska, Poznań, 28-31 sierpnia, 2019, prezentacja: Dramatizations of ethnographic research as acts of public intervention; prowadzenie panelu (wspólnie z Miroslava Lukić-Krstanović): Lost in translation? Multifaceted solidarities in activist, research and humanitarian context

15th EASA Biennial Conference: Staying, Moving, Settling; Stockholm University, Szwecja, Stockholm, 14-17 sierpnia, 2018, prezentacja: Being “stuck” and “out of time”. The case of former officers of the Yugoslav People’s Army in Serbia

World on the move: Migration, societies and change; University of Manchester, Wielka Brytania, Manchester, 30 października – 1 listopada, 2017, prezentacja: “Warning! Falling objects”. The temporalities of dwelling in the context of Serbian post-war migrants

Retrospectives and Perspectives of Ethnology and Anthropology, Institute of Ethnography SASA, Serbia, Sirogojno 8-10 października, 2017, prezentacja: To be unworthy of national stage: disobedience of women's performances in public space

SIEF 2015: Utopias, Realities, Heritages: Ethnographies for the 21st Century; University of Zagreb, International Society for Ethnology and Folklore, Chorwacja, Zagrzeb, 21-25 czerwca, 2015, prezentacja: Forgotten worlds and contested spaces: the women’s urban trails in Cracow, Belgrade and Sarajewo