Stypendia zagraniczne
Koordynator ds. Współpracy z Zagranicą - International Exchange Coordinator
dr Marek Pawlak
E-mail
marek.pawlak@uj.edu.pl
Telefon
(12) 663 15 37
Program ERASMUS+
I Rekrutacja w ramach programu Erasmus+ na wyjazdy na studia w roku akademickim 2022/2023
HARMONOGRAM
- 10–30.01.2022: czas trwania rekrutacji, składanie wniosków przez USOSweb
- 31.01–06.02.2022: kwalifikacja oraz przyznanie wyjazdów w USOSweb
- 07–13.02.2022: odwołania, wyjazdy w ramach innej jednostki
- 14–20.02.2022: ostateczne zatwierdzenie wyjazdu w USOSweb
Lista ośrodków, z którymi Instytut współpracuje w ramach programu ERASMUS
- Uniwersytet w Zagrzebiu (Chorwacja)
- Uniwersytet Karola w Pradze (Czechy)
- Université Paris Descartes (Francja)
- Uniwersytet Lille I (Francja)
- Uniwersytet w Granadzie (Hiszpania)
- Uniwersytet Łotewski w Rydze (Łotwa)
- Uniwersytet w Ratyzbonie (Niemcy)
- Uniwersytet Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie nad Menem (Niemcy)
- Uniwersytet Jana Gutenberga w Moguncji (Niemcy)
- Uniwersytet w Bergen (Norwegia)
- Uniwersytet w Lublanie (Słowenia)
- Uniwersytet w Bartin (Turcja)
- Uniwersytet im. Loranda Eötvösa w Budapeszcie (Węgry)
- Sapienza – Uniwersytet Rzymski (Włochy)
- Sofia University (Bułgaria)
Istnieje możliwość wyjazdu w ramach umów innych jednostek (instytutów lub wydziałów), należy jednak uzyskać zgodę koordynatora danej jednostki, natomiast procedura aplikacyjna odbywa się w rodzimej jednostce studenta. Każdy wydział/instytut we własnym zakresie przeprowadza rekrutację kandydatów na program Erasmus+ oraz ustala kryteria, według których będą oni kwalifikowani do wyjazdu.
UWAGA: wyjazd w ramach innych jednostek jest możliwy tylko i wyłącznie wtedy, gdy wskazane jednostki reprezentują nauki humanistyczne i społeczne
Procedura rekrutacyjna / Kryteria kwalifikacyjne
Procedura rekrutacyjna odbywa się poprzez system USOSweb. Aby wziąć udział w rekrutacji należy zalogować się do systemu USOSweb a następnie wejść w zakładkę Wymiana studencka.
Wymagane są następujące dokumenty:
1. List motywacyjny zawierający nazwę wybranego uniwersytetu, uzasadnienie wyboru, plan pobytu z określeniem ilości miesięcy planowanego pobytu (od 3 do 10 miesięcy w ramach jednego roku akademickiego) oraz podaniem semestru (zimowy lub letni, w wypadku pobytu do 5 miesięcy). Można wskazać dodatkowo dwie uczelnie, do których można pojechać w przypadku niezakwalifikowania się do pierwszej.
2. Zaświadczenie o średniej ocen z całego toku studiów potwierdzone przez instytut lub dziekanat (nie dotyczy doktorantów). Wszystkich studentów wyjeżdżających z puli miejsc Wydziału Historycznego obowiązuje minimalna średnia ważona z dotychczasowego przebiegu studiów – 3.5.
3. Dokument zaświadczający znajomość języka obcego, zgodnie ze szczegółowymi kryteriami zawartymi w umowie z instytutem, w którym chce studiować. Akceptowane są następujące formy potwierdzenia: zaświadczenie z JCJ UJ, szkoły językowej, certyfikaty językowe (w przypadku certyfikatów akceptowane są kopie potwierdzone za zgodnością z oryginałem), kopia świadectwa maturalnego z oceną z egzaminu z języka obcego .
- Uniwersytet w Zagrzebiu: angielski B2
- Uniwersytet Karola w Pradze: angielski B2
- Université Paris Descartes: francuski B2
- Uniwersytet Lille I: angielski B1
- Uniwersytet w Granadzie: hiszpański B1
- Uniwersytet Łotewski w Rydze: angielski B1
- Uniwersytet w Ratyzbonie: angielski B2
- Uniwersytet Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie nad Menem: angielski B1
- Uniwersytet Jana Gutenberga w Moguncji: angielski B1
- Uniwersytet w Bergen: angielski B1
- Uniwersytet w Ljubljanie: angielski B2
- Uniwersytet w Bartin: angielski B1
- Uniwersytet im. Loranda Eötvösa w Budapeszcie: angielski B2
- Sapienza – Uniwersytet Rzymski: angielski B1
- Sofia University: angielski B2
4. CV obejmujące m.in. zainteresowania naukowe, osiągnięcia (udział w konferencjach naukowych, publikacje), działalność w Kole Naukowym, Samorządzie Studenckim, ESN, stowarzyszeniach, działalność no profit, społeczną, charytatywną (można dołączyć potwierdzające to zaświadczenia).
5. Referencje od pracownika naukowego UJ – na przykład, promotora, opiekuna naukowego lub wykładowcy. Referencje pisane według szablonu w systemie USOSweb, należy zatem poinformować o tym wskazaną osobę.
Skany dokumentu zaświadczającego znajomości języka obcego oraz średniej ocen proszę przesłać na adres marek.pawlak@uj.edu.pl
Zgłoszenia będą weryfikowane na podstawie poniższej punktacji:
- średnia ocen: 3,5-5 pkt.
- znajomość języka: 1-3 pkt.
- list motywacyjny: 1-3 pkt.
- CV (w tym, aktywność naukowa, społeczna, kulturalna): 1-3 pkt.
- Referencje (promotora, opiekuna naukowego lub wykładowcy): 1 pkt.
Maksymalnie można uzyskać 15 pkt.
Rekrutacja na stypendium w ramach innego instytutu/wydziału niż macierzysta jednostka
O udział w rekrutacji w ramach innego instytutu/wydziału można ubiegać się tylko w wyjątkowych i uzasadnionych wypadkach przy zachowaniu warunku, że macierzysta jednostka z danym uniwersytetem zagranicznym nie współpracuje (nie ma podpisanej umowy bilateralnej). Należy pamiętać, że jednostka przyjmująca musi reprezentować nauki humanistyczne lub społeczne
Aby ubiegać się o wyjazd z puli innego instytutu/wydziału niż macierzysta jednostka należy:
1. Uzyskać zgodę uczelni zagranicznej na przyjęcie na program Erasmus+ studenta z innej jednostki niż przewiduje to umowa (zgoda może być mailowa). Nie każda uczelnia wyraża na to zgodę.
2. Przejść Rekrutację w swojej macierzystej jednostce. Przy wyborze uczelni wpisujemy:
- Wyjazd w ramach innej jednostki do....
- Wybór 1 uczelni z puli jednostki macierzystej
- Wybór 2 uczelni z puli jednostki macierzystej
3. Do teczki dołączamy dokument podpisany przez macierzystego koordynatora: Zgoda na wyjazd w ramach innej jednostki
4. Z podpisanym dokumentem udajemy się do koordynatora innej jednostki z pytaniem czy zostało wolne miejsce do uczelni która nas interesuje (zob. harmonogram). W przypadku gdy koordynator zgodzi oddać swoje miejsce do interesującej nas uczelni podpisuje dokument Zgoda na rekrutację na stypendium w innym instytucie/wydziale niż macierzysta jednostka. Dokument ten należy dostarczyć do Biura Obsługi Studentów Zagranicznych zgodnie z harmonogramem rekrutacji.
Informacja dla studentów spoza Wydziału Historycznego
Wyjazdy na studia w ramach umów podpisanych przez jednostki Wydziału Historycznego przysługują w pierwszej kolejności studentom tych jednostek. Student/ka innego wydziału UJ, zainteresowany/a wyjazdem na studia w ramach „wolnych” miejsc w obrębie tych umów, winien zastosować się do następującej procedury:
- otrzymać zgodę na piśmie koordynatora instytutu, na którym studiuje w UJ;
- skonsultować decyzję o staraniach z koordynatorem instytutu, z którego puli będzie korzystał/a;
- uzyskać zgodę na piśmie od koordynatora instytutu, w którym zamierza podjąć studia za granicą;
- złożyć komplet wymaganych dokumentów komisji ds. Programu Erasmus+ wydziału, na którym studiuje;
- po ewentualnej kwalifikacji przez wydziałową komisję macierzystą koordynator/ka Erasmusa instytutu macierzystego studenta zwraca się do odpowiedniego koordynatora instytutowego z Wydziału Historycznego z pytaniem o ew. wolne miejsce.
Informacje o wymianie (np. finansowe) znajdują się na stronie Działu Międzynarodowej Wymiany Studenckiej UJ
Warunki zaliczenia lektoratu języka obcego podczas wyjazdu Erasmus opisane są na stronie Jagiellońskiego Centrum Językowego
Skład komisji kwalifikacyjnej:
Prodziekan do spraw studenckich Wydziału Historycznego (przewodnicząca komisji) - dr hab. Judyta Rodzińska-Nowak,
Koordynatorka wydziałowa - dr Edyta Gawron,
Koordynatorzy/ki instytutowi/e w ramach wydziału - dr Mateusz Grzęda, dr Dagmara Łopatowska-Romsvik, dr Marek Pawlak, dr Rafał Szmytka, mgr Jakub Skłucki
Przedstawiciel/ka studentów.
Program CEEPUS
Lista ośrodków, z którymi Instytut współpracuje w ramach programu CEEPUS
- University of Bucharest - Faculty of Foreign Languages, Department of Russian literature
- University "Luigj Gurakuqi" Shkodra - Faculty of Social Sciencies
- University of Graz - Department for Southeast European History
- University of Vienna - Institut für Geschichte
- St. Kliment Ohridski Sofia University - Faculty of Philosophy
- St. Kliment Ohridski Sofia University - Faculty of Slavic Studies
- Neofit Rilski South-West University, Blagoevgrad - International Seminar for Balkan Studies and Specialisation, Philology Faculty, Law and History Faculty
- Charles University in Prague - Institute of Ethnology, Faculty of Arts and Philosophy
- University of Pardubice - Department of Social Sciences, Faculty of Arts and Philosophy
- University of Zagreb - Faculty of Philosophy, Department of Ethnology and Cultural Anthropology
- University of Szeged - Department of Ethnology and Cultural Anthropology, Faculty of Arts, University of Szeged
- Central European University - Department of Gender Studies
- University Sts. Cyril and Methodius, Skopje - Institute of Ethnology and Anthropology, Faculty of Natural Sciences
- University of Primorska - Faculty of Humanistic Studies Koper
- University of Ljubljana - Faculty of Arts
- Constantine The Philosopher University in Nitra - Department of Ethnology and Ethnomusicology
- Comenius University in Bratislava - Department of Ethnology and Cultural Anthropology, Philosophical Faculty
W przypadku przydzielenia stypendium przez biuro CEEPUS w Wiedniu obowiązują następujące terminy składania aplikacji:
- wyjazd w semestrze zimowym - do dnia 15 czerwca
- wyjazd w semestrze letnim - do dnia 30 października
W celu refundacji kosztów podróży, przed wyjazdem na stypendium należy wypełnić i złożyć wniosek wyjazdowy w sekretariacie IEiAK
Istnieje również możliwość wyjazdu na stypendium CEEPUS jako tzw. freemover. W tym jednak przypadku istnieje konieczność nawiązania kontaktu z pracownikiem naukowo-dydaktycznym z wybranego ośrodka, który zgodziłby się zostać opiekunem stypendysty.
Formalne wnioski o wyjazd składane są na stronie programu CEEPUS