Wystawiennictwo: teorie i praktyki
Prowadzący: dr hab. Stanisława Trebunia-Staszel, mgr Artur Sekunda
Treści programowe:
- Konceptualizacja projektu wystawienniczego
- Budowa scenariusza ekspozycji
- Realizacja projektu wystawienniczego
Warunki zaliczenia przedmiotu: aktywny udział w przygotowaniu i realizacji ekspozycji; obecność na zajęciach; sprawozdanie z wykonanych zadań.
Literatura obowiązkowa:
- W. Gluziński, U podstaw muzeologii, Warszawa 1980
- J. Świecimski, Wystawy muzealne, Warszawa, 1992 r. (dwa tomy)
- M. Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Kraków 2008
- Nick Merriman, 30 Years after the New Museology: What’s Changed?, “Prace Etnograficzne”, ZNUJ, T. 48, nr 2:2020, s. 173-187
- Muzeum laboratorium. Społeczność, red. A. Banaś, A. Janus, Warszawa 2015
Wybrane projekty studenckie zrealizowane w ramach kursu w latach ubiegłych:
- "Zielasynteza - o ziołach, ich miejscu w kulturze, zastosowaniach i znaczeniach" - jednodniowe wydarzenie wystawiennicze poświęcone magii ziół.
- "Od radła krzywogrządzielowego do Latającego Potwora Spaghetti: KES 1926 - IEiAK 2016" - wystawa zorganizowana w ramach jubileuszu 90-tej rocznicy utworzenia Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ.
- "Wieczory cudowne - krakowskie wigilie Bożego Narodzenia" - ekspozycja, której zamierzeniem było ukazanie różnorodności obchodów wigilii Bożego Narodzenia, została włączona do projektu badawczego HERILIGION "The heritigization of religion and the sacralization of heritage in contemporary Europe".
- "Pil-su - etnograficzne wałkowanie dźwięków" - kluczową postacią, wokół której zbudowana została koncepcja wystawy, był Bronisław Piłsudski - wybitny etnograf przełomu wieków XIX i XX, pionier audio-etnografii, badacz rodzimych mieszkańców Sachalinu, aktywista działający w obronie badanych ludów oraz wizjoner muzealnictwa.
- "Za kulisami - antropolodzy w terenie" - w związku z pandemią i wprowadzeniem na Uniwersytecie formuły zajęć zdalnych, ekspozycja nie została zaprezentowana w formie stacjonarnej, materiał przygotowano zatem ostatecznie z myślą o prezentacji on-line, co autorzy przyjęli ze stoickim spokojem: "Co by się nie działo, koniec świata czy nie, antropolog pozostaje antropologiem."
- "Perspektywy wolności" - wystawa była próbą etnologicznego uchwycenia, jakim zmianom podlegają wyobrażenia mieszkańców Krakowa o wolności, gdy sąsiedni kraj stoi w ogniu.